En na het bereiden van pompoensoep houd je de pitten van de pompoen over. Deze pitten hoeven niet de binnenkant van je prullenbak te zien, want ze zijn ideaal voor consumptie en ‘het belangrijkste’ nog lekker ook!

Pompoenpitten zijn namelijk een zeer goede bron van zink. Zink wordt veel verbruikt bij stress, ontstekingen, veel zweten en bloedsuiker ontregelingen. Er ontstaan dan makkelijk een tekort waardoor de stress in het lichaam nog verder ophoopt. Zink is een onderschat mineraal wat een hoge rol inneemt als het gaat om immuunsysteem, bloedsuiker, prostaat, hersenstofwisseling, en zuur/base evenwicht. Mensen die veel brood eten of veel stress hebben krijgen gemakkelijk een zink te kort en doen er goed aan om pompoenpitten te eten. Verder zijn pompoenpitten rijk aan tyrosine. Dit is een belangrijke brandstof voor onze schildklier. Uit tyrosine maken wij dopamine, dit wordt ook wel onze geluksstof genoemd. Uit tyrosine maken wij ook Q10, een belangrijke stof als het gaat om de energieaanmaak, zeker voor onze hartspier. Bovendien is Q10 een belangrijke antioxidant in onze cellen. Vooral mannen met prostaatklachten is het goed om producten die veel zink bevatten te nuttigen, waaronder pompoenpitten.

Het bereiden van geroosterde pompoenpitten is nog wel een klusje. De eerste selectie had ik in de pan met een beetje kokosolie en kerrie geroosterd, maar het schilletje bleef toen nog veel te houterig. Niet heel lekker zal ik maar zeggen:) De tweede selectie had ik in de oven geroosterd en dit is uiteindelijk de manier hoe je tot geroosterde pompoenpitjes komt.

  • Spoel alle pitten goed af in een vergiet onder stromend water om alle oranje vezels te verwijderen.
  • Meet de schoongemaakte pitten af in een cup of een koffiekopje en doe de pitten in een soeppannetje. Voeg nu voor iedere cup pompoenpitten die je hebt afgemeten 4 cups water en 2 el Himalaya zout toe.
  • Breng het water met de pompoenpitten aan de kook en laat het vervolgens 10 minuten op een zacht vuurtje doorkoken.
  • In de tussentijd: verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
  • Giet de pompoenpitten af en laat ze goed uitlekken.
  • Meng 1 el olijfolie met de komijn, kaneel, peper, Himalaya zout en chili poeder.
  • Meng het oliemengsel door de uitgelekte pompoenpitten in een kom en leg daarna de pompoenpitten verspreid over de bakplaat neer. Bakpapier is niet nodig. Zorg er in ieder geval voor dat ze niet al te nat zijn.
  • Schuif de bakplaat op het bovenste rek in de oven en rooster ze tot ze beginnen te bruinen. Dit duurt zo’n 5 tot 15 minuten maar is erg afhankelijk van de grootte van de pitten en de oven die je gebruikt. Houdt daarom de pitten goed in de gaten, zodat ze niet te bruin worden.
  • Haal de bakplaat uit de oven en laat de pompoenpitten eerst afkoelen voordat je ze eet.
  • Eet ze als snack of serveer ze bij salade of soep.

Ik ben benieuwd wat je er van vond. Tips zijn altijd welkom!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.