De herfst komt eraan en dan is dit soepje ideaal voor de donkere dagen van het jaar. In de pompoen zit namelijk het stofje tryptofaan dit is de voorloperstof van serotonine en melatonine. Melatonine is ons slaaphormoon, wat er voor zorgt dat we goed inslapen en dieper slapen. De kleur van de soep verraadt het al; hij is rijk aan carotenoïden. Dit is een verzamelnaam van de antioxidanten lycopeen, luteïne, zeaxanthine en bètacaroteen. Deze groep antioxidanten beschermt vooral tegen oxidatie van zuurstof en vetten.(1)(2) De vezels van de pompoen bevorderen de darmperistaltiek. Dit heeft een gunstig effect op de vertering van ons eten. Verder bevat de pompoen de stof cucurbitine dat onze leptine-en serotoninehuishouding normaliseert. Dit is van belang bij grote hang naar koolhydraten of wanneer geen verzadigingsgevoel optreedt. Cucurbitine werkt stressverlagend.

Deze soep is dus een aanrader voor mensen met slaapproblemen, spastische darm en mensen met een een drang naar koolhydraten en zoet. (serotonine tekort) Pompoen reguleert dit. En natuurlijk ook voor iedereen die zin heeft in pompoensoep!!:)

Alle reden om nu dit soepje te gaan maken! Hij is het proberen waard.

Ingrediënten:
– Oranje pompoen
– Ui
– Twee teentjes knoflook
– Rood pepertje
– 1 liter verse groentebouillon (2 tot 3 blokjes biologische groente bouillon)
– Stengel citroengrass of een snufje gemalen citroengras (sereh)
– Biologische kokosolie om in te bakken.
– Koriander voor de garnering.
– 400 ml biologische kokosmelk.

Bereidingswijze:
Snij de ui, knoflook en de geschilde pompoen in blokjes, evenals de rode peper. Bewaar de pitten van de pompoen. Daar kan je namelijk een heerlijke snack van maken. Klik hier voor het recept.
Bak de ui en knoflook voeg daarna de rode peper, citroengras en de blokjes pompoen toe. Laat het ongv 5 min meebakken en schenk dan de bouillon over de groenten. Laat het op een klein pitje 40 tot 50 min goed doorkoken, zodat de pompoen goed gaar is. Verwijder de citroengrasstengel uit de soep en pureer de soep dan met de staafmixer.
Roer de kokosmelk door de soep en laat de soep dan weer goed doorkoken.
Bestrooi de soep vlak voor het serveren met koriander.

De soep kan je af laten koelen en nog twee dagen in de koelkast bewaren. De soep is warm aan te bevelen. Heerlijk als lunch op het werk of op school.

Bron:
1 J Natl Cancer Inst, 1999; 91: 317-331
2 J Nutr, 2005; 135: 2037S-2039S
http://www.medischdossier.org/
Boek: Weten van (H)eerlijk eten

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.